Dagelijks onderzoeken stafmedewerkers verbonden aan Musea Brugge en externe collega's en restauratoren kunstwerken uit de diverse collecties. Een greep uit het recente en lopende onderzoek vind je hieronder.
In juni 2024 ging het tweejarige project ‘Leerling-Meester II’ van start. Met de steun van de Vlaamse Overheid en in samenwerking met sterke binnen- en buitenlandse partners, werkt Musea Brugge verder rond de geschiedenis van de Brugse Academie in de lange negentiende eeuw. We voeren onderzoek naar het internationale parcours van kunstenaars die aan de academie studeerden en willen daarbij iedereen betrekken—jou ook!
Met maar liefst negen werken in onze collectie, waarvan zeven op de Vlaamse Topstukkenlijst prijken, beheert Musea Brugge de op één na grootste Memling-collectie ter wereld. Om de geheimen van de topmeester binnen de Vlaamse primitieven te doorgronden zullen we de komende jaren de werken diepgaand onderzoeken met nieuwe technologieën én beschikbaar maken voor het publiek met innovatieve digitale toepassingen. Op deze pagina kan je het onderzoeksproject volgen. We voegen hier ook geregeld updates toe over het verloop van het onderzoek.
In januari 2021 onderzocht de Universiteit Antwerpen (onderzoeksgroepen AXES en ARCHES) in het Groeningemuseum het schilderij ‘Madonna met kanunnik Joris van der Paele’ van Jan van Eyck. De onderzoekers gebruikten daarvoor een nieuwe natuurwetenschappelijke techniek die ze zelf ontwikkelden: Macro X-stralen Poeder Diffractie Scanning (MA-XRPD).
De Tweede Wereldoorlog liet voor ons kunstbezit diepe sporen na. Heel wat gestolen, meegenomen of achtergelaten werken belandden na de oorlog niettemin opnieuw bij de rechtmatige eigenaars of hun erfgenamen. In 1952 werden de twee panelen met de Madonna en met de Engel van de Annunciatie van Hans Memling door de Dienst Economische Recuperatie aan Brugge afgestaan. Hoewel het hier niet om gestolen goed gaat, hangt er wel een oorlogsverhaal aan vast.
Musea Brugge kon eind april 2019 een mooie aanwinst toevoegen aan de kerncollectie Vlaamse primitieven. Het paneel werd onderzocht in functie van de focustentoonstelling ‘Van Eyck in Bruges’ die van het voorjaar tot het najaar van 2020 in het Groeningemuseum te zien was.
Naar aanleiding van de veelbesproken restauratie van het ‘Lam Gods’ werd ook nieuw onderzoek gevoerd naar de andere werken van Jan van Eyck.
Naast traditioneel kunsthistorisch onderzoek, wordt ook natuurwetenschappelijk onderzoek binnen de museale context steeds belangrijker. Infraroodreflectografie (IRR) is een techniek die het Vlaams onderzoekscentrum voor de kunst in de Bourgondische Nederlanden van Musea Brugge uitvoert op schilderijen uit verschillende periodes, onder meer die van de 15e en 16e eeuw.
Musea Brugge beheert de belangrijkste collectie schilderijen van Hans Memling wereldwijd. In samenwerking met het Vlaams onderzoekscentrum voor de kunst in de Bourgondische Nederlanden wordt systematisch materiaaltechnisch onderzoek uitgevoerd op de Brugse paneelschilderijen van Memling.
Historiek en conservatie-restauratie van de kaart
Om te kunnen schitteren in het vernieuwde Gruuthusemuseum onderging dit mooie ensemble van drie aan elkaar genaaide banen goudleer een restauratiebeurt
Eind 2018 startte het wetenschappelijke onderzoek en de restauratie van 'De dood van Maria', één van de decretaal erkende Vlaamse Topstukken. Het is een schilderij op paneel van Hugo van der Goes (ca. 1440-1482) . Een team van deskundige restaurateurs in dienst van de vzw Kenniscentrum van Musea Brugge werkt onder toezicht van een internationale begeleidingscommissie.
Deze glazen bierpul krijgt een plek binnen het vernieuwde Gruuthusemuseum. Daarom werden haarscheurtjes en afschilfering door loodoxide aangepakt. Hoewel we dit fijne object afgewerkt met zilveren deksel vandaag als een schenkkan zouden kunnen omschrijven, werd het in oorsprong wellicht als bierpul gebruikt.
Dit monumentale, ten voeten uit geschilderde portret van Augustin van Outryve d’Ydewalle is van de hand van Joseph-Benoît Suvée en wordt in het voorjaar gerestaureerd in het restauratieatelier van het Groeningemuseum. De Vlaamse Gemeenschap kon het portret verwerven. De Topstukkenraad gaf groen licht voor de start van de restauratie.
Het project Leerling-Meester is een van de inhaalbewegingen die Musea Brugge voert op vlak van collectieregistratie, gesubsidieerd door de Vlaamse Overheid. Het volgt op de eerdere subsidieprojecten ‘Verrijk de kijk op Brugge’ en ‘Hub! Van Depot tot digicollectie’. Vanaf november 2022 gaat het crowdsourceproject van start om de 18de- eeuwse notitieboekjes van de Brugse kunstenaar Garemijn te ontcijferen met jouw hulp.
In het voorjaar 2022 ging het registratieproject Leerling-Meester van start in het Prentenkabinet. Het project Leerling-Meester is een van de inhaalbewegingen die Musea Brugge voert op vlak van collectieregistratie, gesubsidieerd door de Vlaamse Overheid. Het volgt op de eerdere subsidieprojecten ‘Verrijk de kijk op Brugge’ en ‘Hub! Van Depot tot digicollectie’.
Ben jij een kenner van Brugge? Zou jij graag die kennis delen? Als je op deze twee vragen 'ja' hebt geantwoord, dan heb je misschien zin om mee te werken aan het project 'Verrijk de kijk op Brugge'.
In de aanloop naar de opening van een nieuwe collectiehub in BRON als onderdeel van de kunstsite BRUSK, zet Musea Brugge volop in op de digitale ontsluiting van haar verzamelingen. ‘Hub! Van depot tot digicollectie’ (2021-2023) was naast ‘Verrijk de kijk op Brugge’ (2020-2021) en ‘Leerling-Meester’ (2022-2023) een groot registratieproject van het Prentenkabinet.
Musea Brugge is pleased to announce the upcoming conference '(Re)searching connections', which will provide a forum for scholarly exchange about the international social networks of artists active in the period 1750–1914. The conference will be held in Rome, Italy, on 30 September and 1 October 2025.
The international and interdisciplinary biennial ‘Symposium for the Study of Underdrawing and Technology in Painting’ takes place on 28, 29 and 30 March 2022.