Sluiten
Restauraties

De dood van Maria, Hugo van der Goes

Eind 2018 startte het wetenschappelijke onderzoek en de restauratie van 'De dood van Maria', één van de decretaal erkende Vlaamse Topstukken. Het is een schilderij op paneel van Hugo van der Goes (ca. 1440-1482) . Een team van deskundige restaurateurs in dienst van de vzw Kenniscentrum van Musea Brugge werkt onder toezicht van een internationale begeleidingscommissie.

Highlights Groeningemuseum_Dood-van-Maria_Hugo-van-der-Goes-c-Hugo-Maertens

Hugo van der Goes

Van der Goes werd geboren binnen een kunstenaarsfamilie uit Gent, waar hij zijn opleiding genoot en in 1467 meester werd. Hij werkt er aan verschillende grote opdrachten, zoals het grote drieluik met de Aanbidding van de Herders, in opdracht van Tommaso Portinari, de vertegenwoordiger van de Medici-bank in Brugge. In amper 15 jaar schildert hij zijn bekende oeuvre bijeen. Van der Goes is een van de Vlaamse primitieven die nooit in Brugge werkte, net zoals Rogier van der Weyden (actief in Brussel) of Dieric Bouts (actief in Leuven). Hij verlaat Gent in 1478 om in te treden als lekenbroeder in het Rood Klooster in het Zoniënwoud (Oudergem, Brussels Hoofdstedelijk Gewest), waar hij enkele jaren later sterft.

Onderzoeksprojecten Doodvan Maria detail

De dood van Maria

Musea Brugge bezit een topstuk van deze meester uit Gent: De dood van Maria (ca. 1440-1482). Het paneel werd vermoedelijk geschilderd in opdracht van Jan Crabbe, abt van de abdij Ten Duinen in Koksijde. Op het werk is een van de meest indrukwekkende en aangrijpende sterfscènes uit de laatmiddeleeuwse kunst te zien. Het is ook uniek in de realistische weergave van individueel verdriet.

Het onderzoek en de tentoonstelling

De inzichten die dit onderzoek en de restauratie opleveren, vormen de basis voor een tentoonstelling rond het leven en werk van Hugo van der Goes. 'De dood van Maria' staat vanaf het najaar van 2022 letterlijk en figuurlijk centraal in een toptentoonstelling in het Sint-Janshospitaal. In zes thema’s gaat de tentoonstelling dieper in op het schilderij. Elk thema wordt uitgewerkt aan de hand van verschillende topstukken, uit eigen collectie en samengebracht van over de hele wereld. Zo brengen we schilderijen, maar ook sculpturen, manuscripten en muziekstukken oog in oog met De Dood. Elk facet wordt verder verkend door een hedendaagse ‘meester’, een virtuoos in zijn of haar domein, die op de een of andere manier geraakt wordt door 'De dood van Maria'.

Tentoonstelling: 'Oog in Oog met de Dood'

Meer weten over het Groeningemuseum