Sluiten
Collectieonderzoek

Onderzoek: Brugge, toerisme en beeldvorming

Brugge ontvangt jaarlijks bijna acht miljoen bezoekers en behoort daarmee tot de drukst bezochte steden in Europa. Deze intensiteit van toerisme beïnvloedt het dagelijkse leven in de binnenstad in sterke mate. Om die reden is de relatie tussen Brugge en toerisme een nieuw verzameldomein voor de collectie erfgoed van het dagelijkse leven van Musea Brugge. Het thema is zowel boeiend voor de bewoners als bezoekers van Brugge. Wat in Brugge gebeurt, past ook in een veel breder verhaal van Europese steden die te maken hebben met massatoerisme.

Onderzoek Brugge en Toerisme Musea Brugge 1

Terwijl de vroege ontwikkeling van Brugge als toeristische bestemming in de late 19e en vroege 20e eeuw uitgebreid is bestudeerd, richt dit onderzoeksproject van Musea Brugge zich op de periode na de doorbraak van het massatoerisme in de jaren 1950.

Vier invalshoeken

Onderzoek Brugge en Toerisme Musea Brugge 5

Toeristische praktijk

Het onderzoek analyseert hoe historische evocaties, reisgidsen, plattegronden, fotografie en film bijdroegen aan de constructie van het toeristische imago en hoe traditionele praktijken, ambachtelijke producten en streekgerechten werden gecommodificeerd. Tevens onderzoeken we het spanningsveld tussen officiële citymarketing (de gewenste profilering) en de geleefde toeristische praktijk.

Onderzoek Brugge en Toerisme Musea Brugge 6

Souvenirs

Een tweede focus ligt op de evolutie en betekenis van souvenirs als materiële dragers van stedelijke en nationale representatie.

Onderzoek Brugge en Toerisme Musea Brugge 7

Socio-economische actoren

Naast de symbolische dimensie van toerisme besteden we ook aandacht aan de sociale en economische actoren die toerisme vormgeven: gidsen, koetsiers, horecapersoneel, winkeliers, straatartiesten….

Onderzoek Brugge en Toerisme Musea Brugge 8

Impact van digitale media

Tot slot bestuderen we binnen het project de impact van digitale media—van sociale netwerken en user-generated content tot online reviews en AI—op de hedendaagse beeldvorming en toeristische beleving van Brugge.

Doelstelling

Door deze invalshoeken te combineren willen we met het onderzoeksproject bijdragen aan een meerlagig begrip van de relatie tussen toerisme, stedelijke identiteit en bewonerservaringen in Brugge sinds de opkomst van het massatoerisme.

Het onderzoek kan verschillende vormen aannemen: literatuuronderzoek, online onderzoek, veldwerk (observeren en documenteren via fotografie en video), straatinterviews, enquêtes…

Gezocht: studenten

Musea Brugge nodigt studenten geschiedenis, erfgoedstudies, culturele antropologie en toerisme uit om in de vorm van een stage, onderzoekpaper of eindverhandeling deelaspecten van dit onderzoek uit te voeren. De inhoud van deze stage of onderzoek kan in onderling overleg worden vastgelegd.

Interesse? Neem contact op met Geert Souvereyns, conservator erfgoed van het dagelijkse leven.

Stuur een mail