Sluiten

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over onze musea of over je bezoek? Hier vind je het antwoord op enkele veelgestelde vragen.

Tickets

Waar kan ik tickets kopen?

Tickets kan je kopen aan de kassa of online. Wil je zeker zijn van je bezoek? Dan raden we je aan om je tickets online te boeken.

Aan de kassa:

In het museumpaviljoen bij het Gruuthusemuseum, in onze centrale museumshop (Dijver 16) en in al onze musea (m.u.v. de O.L.V. ter Potterie en de O.L.V.-kerk) kan je tickets kopen voor al onze locaties.

Online:

Koop je ticket eenvoudig online.

Ik krijg geen bevestiging van een ticket dat ik online heb aangekocht.

We raden je aan om eerst je ongewenste e-mails na te kijken. Zit je ticket niet in je mailbox? Contacteer ons via musea.reservatie@brugge.be of +32 50 44 87 43 (van maandag tot vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 16.00 uur).

Bezoek je ons in het weekend, dan kun je je aanmelden aan de kassa van het museum, waar de kassier jouw tickets kan opzoeken.

Ik wil eerder of later komen dan de starttijd op mijn ticket. Is dat mogelijk?

We vragen je om je te houden aan de starttijd op je ticket. Zo kunnen we je steeds een vlot en aangenaam bezoek garanderen. Kom je toch eerder of later? Dan kan het zijn dat je even moet wachten voordat je het museum kan betreden.

Bezoek je het Belfort? Omdat het Belfort een drukbezochte locatie is, is het belangrijk om je aan de starttijd te houden. Kom je toch eerder of later? Dan kunnen we je jouw toegang tot het Belfort niet garanderen omwille van veiligheidsredenen.

Kan ik mijn ticket annuleren of omboeken?

Een online ticket of reservatie kan niet meer gewijzigd, geruild of geannuleerd worden. Na ontvangst van je online tickets worden achteraf ook geen kortingen meer toegekend. Je vindt alle info hierover in het bezoekersreglement.

Wat als een museum niet kan openen omwille van overmacht?

Als je een ticket hebt voor een museum dat onverwacht moet sluiten omwille van overmacht, krijg je een e-mail met een voucher. Met die voucher kan je een nieuw toegangsticket kopen. De voucher is drie maanden geldig.

Die regel geldt niet voor de Musea Brugge Card.

Hoe boek ik een tijdsslot voor een gratis online ticket, museumpas of een ticket met reductie?

Reserveer jouw toegangsticket met reductie of gratis ticket in onze online ticketshop.

Meld je met het ticket en jouw kortingskaart (museumpas, lerarenkaart, Musea Brugge Card...) of identiteitsbewijs (voor inwoners van Brugge) aan bij de kassa om je ticket te activeren. Geniet van je bezoek.

Bekijk hier of je geniet van een reductietarief.

Ik heb een combiticket 'Gruuthusemuseum + O.L.V.-kerk Museum', hoe reserveer ik een toegangsticket?

Met het combiticket 'Gruuthusemuseum + O.L.V.-kerk Museum' kan je binnen de 72 uur beide musea bezoeken.

Wil je zeker zijn van een vlot bezoek? Reserveer je toegangsticket online in de ticketshop van het Gruuthusemuseum en/of O.L.V.-kerk Museum. Selecteer 'Tijdslot met Combiticket Gruuthusemuseum + O.L.V.-kerk Museum'. Meld je met dit ticket en je combiticket aan bij de kassa van het museum. Geniet van je bezoek.

Ik ben inwoner van Brugge, heb ik gratis toegang tot de musea?

Inwoners van Brugge en de deelgemeenten Koolkerke, Sint-Andries, Sint-Michiels, Assebroek, Sint-Kruis, Dudzele, Lissewege en Zeebrugge hebben gratis toegang tot al onze locaties.

Reserveer je gratis ticket online en meld je met je toegangsticket en identiteitskaart aan bij de kassa om je ticket te activeren. Geniet van je bezoek.

Kan ik met cash betalen?

Wil je je toegangsticket met cash betalen? Dat kan aan de kassa van het museumpaviljoen bij het Gruuthusemuseum, in onze centrale museumshop (Dijver 16) en het Groeningemuseum. Op onze andere locaties kan je alleen elektronisch betalen.

Onze musea

Mag ik foto's maken in het museum?

Fotograferen zonder flits en zonder statief is toegestaan in al onze musea. Foto's, video- en filmopnamen mogen alleen voor persoonlijke, niet-commerciële doeleinden worden gebruikt.

Fotograferen of filmen voor commercieel gebruik
Wil je filmen of fotograferen voor professioneel of commercieel gebruik, neem contact op met Pers & Publiciteit.

Zijn huisdieren toegelaten in het museum?

Nee, honden en andere huisdieren zijn niet toegelaten in onze musea. Uitzondering zijn hulp- en geleidehonden. Er is overigens geen kennel voorzien.

Is er wifi in de musea?

Al onze locatie, met uitzondering van het Gezellehuis, beschikken over gratis wifi.

Kan ik een voorwerp/kunstwerk schenken aan Musea Brugge?

Heb je een waardevol kunstwerk in bezit dat je wil schenken? Wil je een gift doen, via testament iets nalaten? We ontvangen je graag voor een gesprek. Meer info

Is er de mogelijkheid om een privémisviering in de O.L.V.-kerk te organiseren?

Het is niet mogelijk om een privémisviering te organiseren in de Onze-Lieve-Vrouwekerk. In Brugge zijn er nog veel kerken, kloosters, abdijen en kapellen waar dit mogelijk is. Een overzicht kun je op deze pagina vinden.

Ik heb een klacht of suggestie.

Stuur je klacht of suggestie naar musea@brugge.be.

Je ontvangt binnen de vijf werkdagen, na ontvangst van de klacht door MB, een ontvangstbevestiging met vermelding van de contactgegevens van de persoon en/of de dienst die de klacht zal behandelen. Binnen de twee maanden na ontvangst van de klacht mag je een inhoudelijk antwoord verwachten.

Groepen, gidsen en scholen

Hoe kan ik een gids voor een museum of tentoonstelling reserveren?

Wil je graag op pad met een kenner? Dat kan overal (behalve in het Belfort en de Sint-Janshuismolen).

Boek een rondleiding met een van onze museumgidsen voor het Groeningemuseum, Gruuthusemuseum of het Sint-Janshospitaal via deze pagina.

Op onze andere locaties kan je een rondleiding plannen via één van de erkende gidsenverenigingen van Brugge. Meer info.

Hoe kan ik een groeps- of klasticket reserveren?

Groepstickets

Samen is Musea Brugge nog leuker. Om een comfortabel bezoek te garanderen bestaat een groep uit maximum vijftien deelnemers. Groepstickets zijn uitsluitend online te koop. Tickets & info.

Klastickets

Kom je met je klas naar onze musea? Een klasgroep bestaat uit maximum 25 personen, inclusief begeleider(s). Boek je bezoek eenvoudig online. Tickets & info

Toegankelijkheid

Kan ik parkeren bij het museum?

Onze locaties hebben geen eigen parking.

Voor bezoekers is de volledige binnenstad een betalende zone. Voor een bezoekje aan de binnenstad kan je bij voorkeur parkeren op de gratis rand- en park & ride-parkings, in P Centrum Station of in de ondergrondse publieke parkings. Meer info.

Is het museum toegankelijk met een rolstoel of rollator?

De meeste museumgebouwen zijn beschermde monumenten. Daardoor kunnen ze niet altijd fysiek aangepast worden voor iedereen. Hier vind je een overzicht van de toegankelijkheid van onze museumlocaties.


Plan je bezoek Musea Brugge FAQ

Plan je bezoek

Meer informatie over de openingsuren, tickets en tarieven van het museum, bezoek op maat en audiotours vind je hier.

Plan je bezoek

Heb je nog vragen?

Contacteer ons via musea.reservatie@brugge.be of
+32 50 44 87 43
(van maandag tot vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 16.00 uur)