E-tentoonstelling
Onder de noemer 'Paleisje Pimpen?' kregen jongeren tussen 16 en 25 carte blanche om hun eigen interpretatie te geven aan de collecties van het vernieuwde Gruuthusemuseum. Het resultaat was een expo op de zolder van het museum. Ondertussen kreeg het project begin 2020 een opvolger: 'Brikl'Young'.
Deze werking legt de basis voor de uitdaging om de Brugse musea meer 'jongerenproof' te maken.
In het najaar van 2018 startte Musea Brugge een zoektocht naar jong en creatief talent voor ‘Paleisje Pimpen?’. Jongeren tussen 16 en 25 jaar kregen carte blanche om de zolder van het toen nog nieuw te openen Gruuthusemuseum een eigen invulling te geven.
Het uitgangspunt van ‘Paleisje Pimpen?’ was laten zien dat een museumcollectie en de daaraan verbonden verhalen niet alleen belangrijk zijn om het verleden te begrijpen, maar ook vandaag nog steeds maatschappelijk relevant zijn. De crew van ‘Paleisje Pimpen?’ zocht en vond daarbij een eigen manier om hun ideeën te presenteren aan het publiek. Ze kozen voor een expo in Studio + op de zolder van het Gruuthusemuseum. In een eigenzinnige installatie gaven de jongeren hun antwoord op de collectie vanuit hun eigen actuele leefwereld.
De tentoonstelling is afgelopen, maar ondertussen is een nieuw project uit de startblokken geschoten. Uit het fundament van ‘Paleisje Pimpen?’ ontstond ‘Brikl’young’. De jongerencrew van Musea Brugge heeft nu ook een naam. De zoektocht en experimenten in onze musea gaan voort.
Vijf jaar lang bouwde Musea Brugge aan een nieuw concept en bezoekersparcours in het Gruuthusemuseum. Daarbij was niet alleen de stem van de museumstaf van belang. Dankzij het project ‘Paleisje Pimpen?’ kon een groep jongeren zijn stempel drukken op het nieuwe museum. Op een co-creatieve manier gingen de jongeren deze uitdaging aan, ondersteund door de vzw De Batterie.
Vanuit vier disciplines - foto, video, installatie en muziek - werkten de jongeren gedurende vijf maanden onder begeleiding van vier kunstenaars. Ze werden ondergedompeld in de collectie van het Gruuthusemuseum en leerden de objecten en verhalen van het nieuwe museum kennen. Vanuit deze context dachten ze na over een antwoord vanuit hun eigen hedendaagse leefwereld. Een eigenzinnige installatie op de zolder van het museum was het resultaat.
De gipsen sculpturen vertaalden de historische context van elke museumzaal tot een actuele herinterpretatie. De soundscapes versterkten deze invulling. Ze vertrokken vanuit de sfeer in het museum en de tijdsgeest van de museumkamers. De fotografie nam het publiek mee in een wereld van transformatie, verwijzend naar het museum in de steigers. In de video’s werden bezoekers geconfronteerd met de persoonlijke interpretatie van de jongeren op het beeld van de mens in dit verhaal.
De expo opende op 24 mei 2019 in stijl. Tijdens een feestelijke avondopening met hippe dj-beats ontdekten zowat duizend Brugse jongeren het museum en het historische museumplein.
Na ‘Paleisje Pimpen?’ ging Musea Brugge samen met de jongeren die meewerkten aan het project, op zoek naar een nieuwe uitdaging. De crew trok naar inspirerende plekken om er te brainstormen over de toekomst van de werking.
Van daaruit ontstond ‘Brikl’Young’: een jongerenwerking die ook in de komende jaren zijn stempel wil drukken op Musea Brugge. Deze werking legt de basis voor de uitdaging om de Brugse musea meer jongerenproof te maken en hun eigen verhalen toe te voegen.
De mogelijkheden zijn eindeloos en de Brikl’Youngers hebben er zin in. Ze hebben heel wat ideeën: een app, QR code of Instagramparcours ontwikkelen, maar ook nieuwe expo’s creëren, staat op hun lijstje. Hun verhaal is nog lang niet uitverteld!
‘Brikl’Young’ is een samenvoeging van ‘brikkeljon’ en young. ‘Brikkeljon’ is West-Vlaams voor steenslag of puin van metselwerk. Het wordt gebruikt als fundament voor nieuwe creaties.
‘Brikl’Young’ richt zich naar jongeren die zin hebben om op een eigenzinnige wijze mee vorm te geven aan de verhalen die in het museum worden verteld. Het eerste verhaal dat ze toevoegen, is hun eigen ontstaan. Ze voegen de daad bij het woord en herleiden hun eigen creaties van ‘Paleisje Pimpen?’ tot ‘brikkeljon’. Met dit puin leggen ze de basis voor hun toekomstige werk.
Na ‘Paleisje Pimpen?’ ging de jongeren van Musea Brugge op zoek naar een nieuwe uitdaging. ‘Brikl’Young’ was geboren: een jongerenwerking die ook in de komende jaren zijn stempel wil drukken op Musea Brugge. De jongeren kozen zelf deze nieuwe naam, creëerden een eigen logo en bedachten het scenario voor een symbolische video als afsluiter van hun eigen kunstwerk.
Paleisje Pimpen? en Brikl'Young is een samenwerking met de vzw De Batterie.
Film:
Concept & performance: Brikl'Young
Opname & montage: Didier Volckaert
Opname, productie & mix sound: Dijf Sanders
Coördinatie en contact: Lieven De Visch