Sluiten
Restauraties

Portret van Augustin van Outryve d’Ydewalle

Dit monumentale, ten voeten uit geschilderde portret van Augustin van Outryve d’Ydewalle is van de hand van Joseph-Benoît Suvée en wordt in het voorjaar gerestaureerd in het restauratieatelier van het Groeningemuseum. De Vlaamse Gemeenschap kon het portret verwerven. De Topstukkenraad gaf groen licht voor de start van de restauratie.

Onderzoeksproject_restauratie_Portret-Van-Outryve-d Ydewalle-voor-restauratie-Groeningemuseum-c-Lukasweb-Dominique-Provost
Onderzoeksproject_restauratie_Portret-Van-Outryve-d Ydewalle-detail-tijdens-vernisafname-Groeningemuseum-c-Laetitia-Golenvaux

De geportretteerde

Augustin van Outryve was een vooraanstaand Brugs edelman uit de tweede helft van de 18e eeuw. Als gefortuneerd zakenman liet hij zijn portret maken door Joseph-Benoît Suvée, de belangrijkste Brugse neoclassicist en later directeur van de gerenommeerde ‘Académie de France’ in Rome. Dit portret is niet alleen kunsthistorisch bijzonder interessant, ook op sociaal en economisch gebied is het van grote betekenis. Het is gesigneerd en gedateerd (1782) op het document dat de geportretteerde in zijn linkerhand heeft.

Experiment met materialen en technieken

In de 18e eeuw werd op artistiek gebied vaak geëxperimenteerd en Suvée aarzelde niet om nieuwe materialen of technieken uit te proberen. Zo gebruikte hij hier twee verschillende doeken: het gezicht van Augustin werd eerst op een klein stuk doek geschilderd. Later werd dit samengenaaid met het grote doek waarop Suvée de rest van zijn lichaam en de achtergrond aanbracht.

Onderzoeksproject_restauratie_Portret-Van-Outryve-d Ydewalle-detail-jeugdbarsten-Groeningemuseum-c-Laetitia-Golenvaux

De restauratie

Op het portret ligt een oude vernislaag die het een donkere en vergeelde schijn geeft. Om de oorspronkelijke kleuren opnieuw tot leven te wekken, zal die laag worden verwijderd. Daarnaast zullen verschillende, storende craquelures zorgvuldig worden geretoucheerd. Ook in de vorige eeuw al werden stukjes overschilderd om storende jeugdbarsten te verdoezelen in bepaalde zones van de compositie. Dit soort ‘craquelures’ verscheen tamelijk snel in de uitvoering van een schilderij. Oorzaak was dikwijls een verkeerde dosering tussen pigment en bindmiddel.

Meer weten over het Groeningemuseum