Crowdfunding TOON JE GRUUT HART voor de restauratie van de Bidkapel van het Gruuthusepaleis
De laatvijftiende-eeuwse bidkapel met haar zeldzame interieur verbindt het Gruuthusepaleis met de Onze-Lieve-Vrouwekerk. De kapel was de private devotieplek van Lodewijk van Gruuthuse en spreekt tot ieders verbeelding. Hier waan je je in de late middeleeuwen en kijk je ongestoord uit op het prachtig gerenoveerde koor van de kerk.
Na een jarenlange restauratie opende het Gruuthusemuseum in 2019 in al zijn glorie opnieuw de deuren, mede dankzij inspanningen van VSMB.
De bidkapel dreigde ontoegankelijk te blijven. Het maximale subsidiepercentage voor restauraties was immers bereikt. Om ook de bidkapel volledig te kunnen afwerken tegen de heropening, zou een nieuw subsidiedossier ingediend moeten worden. Het project zou zo op een jarenlange wachtlijst zijn terechtgekomen. Om de bidkapel toch te laten restaureren lanceerde VSMB een “crowdfunding”- campagne TOON JE GRUUT HART.
Dankzij de steun van zovelen werd het beoogde resultaat sneller dan verwacht bereikt. Velen deden een gift op onze projectrekening bij de Koning Boudewijnstichting. Anderen kochten ons exclusief “Brugge Tripel Prestige Limited Edition Lodewijk van Gruuthuse”-bier waarbij de winst integraal naar het project bidkapel gaat. Maar ook Brouwerij Palm, de Nationale Loterij, een groep net afgestudeerde stadsgidsen en zovele anderen ondersteunden de VSMB crowdfuncing campagne met hun GRUUT HART.
Na zes maand werd de succesvolle campagne op 2 mei 2017 afgesloten.