Sluiten

MB brengt klassieke kunst en frietkunst samen in nieuwe campagne

16 juni 2023

Eentje met stoofvleessaus en een Van Eyck? Vandaag stellen we trots onze zomercampagne ‘Classics for classics’ voor. Hiermee willen we de rijke Brugse kunstcollectie in de verf zetten. Een opmerkelijke campagne, want we kozen voor een wel heel smakelijke samenwerking met – jawel – Brugse frituren.

2023 Zomercampagne Middenblok 1
062023 Persvoorstelling 2

Met Musea Brugge verbinden we 13 stedelijke musea in Brugge met elkaar. 13 musea met klassieke meesterwerken van Van Eyck tot Magritte, van wandtapijten tot glasramen. Met de campagne ‘Classics for classics’ willen we onze museumklassiekers verbinden met een andere typisch Belgische klassieker: onze legendarische frietjes. Brugge bezit niet alleen de beste artisanale frituren van het land, maar ook de top qua kunsthistorische collecties. Die zin voor perfectie, weliswaar binnen twee uiteenlopende domeinen, lijkt ons iets om extra in de verf te zetten. Daarom zetten we deze zomer een samenwerking op tussen de klassiekers aan onze muren en de klassiekers in de Brugse frietkoten.

2023 Zomercampagne Campagnebeeld 2

Samenwerking met Brugse frituren

Bestel je deze zomer een portie frieten in een frituur in Brugge en omstreken? Dan bestaat de kans dat jouw bestelling is verpakt in een Bosch of een Van Eyck. In totaal doen meer dan 25 frituren mee met de actie. Ook in het Brugse straatbeeld zul je onze collectie hand in hand zien gaan met ons gebakken erfgoed.

Door de meesters van de beeldende kunst in dialoog te brengen met de meesters van de bakkunst, willen we onze rijke collectie op een verrassende manier in de kijker zetten. De campagne biedt een nieuwe manier om met kunst en erfgoed in aanraking te komen. En aangezien het aanbod in onze musea even veelzijdig is als het aanbod in de frituur, weten we zeker dat iedereen zijn gading vindt bij Musea Brugge.

Local heroes

Voor de campagne verzamelde Musea Brugge ook vier Brugse ambassadeurs, local heroes met een hart voor kunst en frietjes. Musea Brugge polste naar hun favoriete frituurbestelling en kunstwerk uit de collectie. De vier bekende Brugse gezichten zijn Wannes Loosveldt (festivalorganisator), Maria Kleopatra (model en dj), Sali Haidara (#LikeMe-actrice) en Pieter Lonneville (chef van Tête Pressée).

2023 Zomercampagne Campagnebeeld Sause

Nieuwe Sause

En er is nog meer smakelijk nieuws. We ontwikkelden in samenwerking met Foodarcheoloog Jeroen Van Vaerenbergh en chef Pieter Lonneville speciaal voor deze campagne een nieuwe Brugse frietsaus: Sause.

Voor de nieuwe frietsaus lieten zij zich inspireren door de tijd van de Vlaamse primitieven. De saus is gemaakt met ingrediënten uit de keuken van hertog Karel de Stoute. Hertog Karel de Stoute leefde in het 15e-eeuwse Brugge in grote rijkdom. Uit opgravingen in het Brugse Prinsenhof weten we dat zijn chefs gebruik maakten van exotische specerijen zoals de peperdure paradijskorrel, mosterdzaad en gemberwortel.

De Brugse bevolking liep echter niet warm voor Karel de Stoute, omdat hij steeds hogere belastingen hief om zijn dure oorlogen en luxeleven te financieren. Maar het Brugse volk liet zich niet doen en kwam geregeld in opstand tegen de hertog. Met de nieuwe frietsaus brengen we een ode aan de opstandige Bruggelingen en willen we de specerijen van de hertog naar het volk brengen. Sause is een rebelse frietsaus, zoetzuur en vol pit zoals de Bruggelingen, met een toets van gember en paradijskorrel uit de keuken van de hertog.

Meer nieuws

Nieuwsoverzicht

Classics for classics

Ontdek onze smakelijke zomercampagne

Classics for classics