Sluiten

Mooie uitbreiding collectie hedendaagse kunst dankzij Vlaanderen

5 december 2024

Musea Brugge krijgt drie hedendaagse werken in langdurige bruikleen van de Vlaamse Gemeenschap: een beeldhouwwerk, een schilderij en een tekening. De rijke collectie hedendaagse kunst van Musea Brugge wordt zo uitgebreid met waardevolle actuele werken van drie getalenteerde, Vlaamse kunstenaars.

Sophie Muller ALLXIV18 Musea Brugge Nieuws

De Vlaamse overheid heeft recent haar collectie hedendaagse kunst uitgebreid met vijftien werken van vijftien kunstenaars. Drie daarvan komen nu in het beheer van Musea Brugge. En dat zijn niet van de minste: een beeldhouwwerk van Sophie Müller, een tekening van Fabrice Souvereyns en een schilderij van Shirley Villavicencio Pizango. Musea Brugge heeft een rijke en diverse collectie actuele kunst, met een internationale uitstraling. Aan deze verzameling krijgen we nu een waardevolle toevoeging. Een mooie erkenning van Vlaanderen voor de werking van Musea Brugge, die enkele jaren geleden nog benoemd werd tot Vlaams cultureel-erfgoedinstelling.

Gevestigd en beloftevol talent

Onze hedendaagse kunstcollectie is een deelcollectie in volle ontwikkeling, die we geregeld uitbreiden. We vinden het belangrijk om een rijke collectie aan te leggen voor de toekomst, met representatieve werken. Zo kochten we recent werk aan van de internationaal gerenommeerde kunstenaars Otobong Nkanga, Diana Al-Hadid en Ellen Harvey. Met deze langdurige bruikleen van Vlaanderen doen Müller, Souvereyns en Villavicencio Pizango - zowel gevestigd, als beloftevol Vlaams talent - voor het eerst hun intrede in onze collectie. Een grote toegevoegde waarde, waar we zeer tevreden mee zijn!

Sophie Muller ALLXIV18 Musea Brugge

Sofie Müller, AL/LXIV/18 (2018)

Met haar beeldhouwwerk gaat Sofie Müller (°1974) - die dit jaar nog deel uitmaakte van de expo Rebel Garden van Musea Brugge - op zoek naar de kern van ons menselijk bestaan. ‘AL/LXIV/18’ (2018) is een ‘masker’ van wit en bruin albast waarachter de mens zich verschuilt met zijn onzekerheden en onvolmaaktheden. Door zijn oneffenheden en semi-transparantie leunt albast aan bij de menselijke huid. De neus is gemaakt van een donkerker, onvolmaakter stuk albast. Een verwijzing naar oude beelden die het slachtoffer werden van iconoclasme, waarbij de neus er vaak aan moest geloven. Een aanval op de neus was een aanval op de herkenbaarheid, het aanzien en de macht van de geportretteerde. ​

BK009675 Villavicencio Shirley Musea Brugge

Shirley Villavicencio Pizango, Dusty Memories with a Smell of Nostalgia (2023)

Shirley Villavicencio Pizango (°1988) groeide op in een dorp in het Amazonewoud in Peru en verhuisde op haar achttiende naar België. Haar werk brengt de botsing tussen de twee culturen waarin zij leeft in beeld en verzoent ze met elkaar. Villavicencio Pizango schildert voornamelijk mensen. Familieleden, maar ook vreemden, passanten die ze zich nog herinnert uit haar kindertijd.

Op het schilderij ‘Dusty Memories with a Smell of Nostalgia’ (2023) zien we een jonge persoon die het hoofd laat rusten op de tafel. De persoon staart ons aan. Is het een moment van nostalgie of verlamming? De omgeving is levendig geschilderd, met vibrerende kleuren.

BK009670 Souvereyns Fabrice Musea Brugge2

Fabrice Souvereyns, ‘Erased. Silent message’ (2023)

Naast het potlood is de gom het belangrijkste werkinstrument van tekenaar Fabrice Souvereyns (°1995). Minutieus grift hij met potlood diepe strepen in het papier die hij nadien opnieuw uitgomt. Laag na laag, telkens opnieuw. Hierdoor krijgt het vel papier na verloop van tijd een andere materialiteit, die huidachtig aanvoelt en bijna levend wordt. ​

Op zijn tekening ‘Erased. Silent message’ (2023) is het potlood volledig weggegomd. Er blijven enkel ingegrifte sporen over. We kunnen nog net een landschap herkennen. Zien we een horizon, wolken, rotsen, struiken? Onze ogen worden gedwongen nauwkeurig te kijken naar wat er overblijft van wat Souvereyns vanuit zijn verbeelding op het papier vormgaf. ​

BRUSK

De drie werken zullen in eerste instantie onderdak krijgen in de Erfgoedfabriek, het nieuwe depotgebouw van Musea Brugge. Later krijgen ze wellicht een plek in één van de eerste tentoonstellingen in BRUSK en in het gerenoveerde en heringerichte Groeningemuseum (najaar 2029). ​

Meer nieuws

Nieuwsoverzicht