Thomas leerde de werking achter de schermen van Musea Brugge kennen tijdens zijn BIS-stage als projectmedewerker registratie en digitale collectie-ontsluiting. "Een fantastische ervaring". Lees hier hoe Thomas zes maanden lang werd ondergedompeld in onze museumwerking.
Op de eerste dag van mijn stage bij Musea Brugge had ik nog geen idee van wat me te wachten stond. Die eerste dag stond ik wat schuchter aan de balie om mijn badge en laptop af te halen en mijn mede-stagiair Charlotte te ontmoeten. Daarna vertrokken we naar onze bureau op de prachtige oude Sint-Janshospitaal-site. Hier werden we meteen warm onthaald door Geert, An, Evelien en de andere collega's van het collectie-team die ons zouden ondersteunen bij de collectieregistratie. Die eerste stagedag met het warm onthaal en de uitstekende ondersteuning bleken een voorproefje te zijn van de leerrijke zes maanden die zouden volgen.
Ik ben een historicus van opleiding en geïnteresseerd in musea, kunst en geschiedenis. De BIS-stage was voor mij weliswaar de eerst keer dat ik achter de schermen kon meedraaien in een museumwerking en kon ontdekken hoeveel passie en hard werk dag in dag uit nodig zijn om te zorgen dat bezoekers kunnen genieten van hun museumbezoek en de online collectie.
Tijdens mijn stage werkte ik op de volkskundige collectie en op de collectie van het Prentenkabinet. Dat zijn twee enorm omvangrijke collecties. De volkskundige collectie bewaart het erfgoed van het dagelijks leven: gebruiksvoorwerpen, ambachten en tradities die langzaam uit onze leefwereld verdwijnen. Het Prentenkabinet bevat werken op papier, zoals onder meer gravures, houtsneden, etsen en posters, van de 15e eeuw tot nu. Beide collecties vragen een heel andere manier van registreren en doen beroep op een heel andere set van kennis en skills. Voor mij vormde de grootste uitdaging niet om een object te identificeren, maar om me te bedwingen niet over elk object dat ik interessant vond alles willen te weten komen. (lacht)
De collectie volkskunde registreren was altijd een dag vol verrassingen. De ene dag werk je met een set viewmaster-schijven, de volgende krijg je een stuk speelgoed, oud keukenmateriaal, gebedsprentjes of een verdwaalde pauselijke zegel in handen. Het Prentenkabinet bood meer zekerheid, al waren de afgebeelde figuren en taferelen dan weer enorm gevarieerd. Ik kreeg de kans om echt prachtige stukken te hanteren en beschrijven. De afwisseling en anticipatie maakten van iedere dag een boeiende ervaring.
Naast het team van Collectie werkte ik ook de helft van de tijd in het team van Digicel. Hier nam Katrien ons onder haar vleugels en leerde ons bij over de digitale aspecten van de museumwerking. In de Digicel staat alles in het teken van de collectie beter digitaal toegankelijk maken en de bezoekers bereiken met de vele verhalen over onze collectiestukken. Vanaf de eerste dag leerde ik bij en ging ik aan de slag met IIIF-toepassingen, manifesten en digitale verhalen. We kregen de opdracht om enkele video-tutorials te maken, een eigen verhaal te ontwikkelen en nog zoveel meer. Ik kon altijd rekenen op de ondersteuning van het team om de complexere digitale toepassingen behapbaar te maken, maar kreeg ook de ruimte om zelfstandig te beslissen hoe ik een bepaalde opdracht of uitdagingen zou aanpakken. Hierdoor kon ik mijn leergierigheid de vrije loop laten en mezelf volledig creatief ontplooien.
De BIS-stage bij Musea Brugge is een fantastische ervaring geweest. Ik heb enorm veel bijgeleerd. Niet alleen over registratie en digitale ontsluiting, maar ook over tal van andere aspecten van de museumwerking. Geert, An, Evelien en Katrien betrokken me in alles, ook buiten wat strikt bij ons takenpakket hoorde. Onvergetelijk zijn de medewerking aan de museumopstelling ‘Kinderen van toen’ in het Volkskundemuseum en de verhuisdagen in het Speelgoedmuseum in Mechelen. Gewapend met al die onvergetelijke ervaringen ga ik met vol enthousiasme de toekomst tegemoet.
Wil jij ook praktische werkervaring opdoen binnen een fijne en boeiende organisatie? Bekijk onze vacatures en stageplaatsen.