Guenevere Souffreau | Musea Brugge Passer au contenu principal
Billets
MB BRON black notagline
... Nos chercheurs

Guenevere Souffreau

Conservator metaal, glas en numismatiek

Guenevere Souffreau behaalde de diploma’s Master in de Archeologie en Master in de Kunstwetenschappen aan de Universiteit Gent. Van 1999 tot 2010 werkte ze als wetenschappelijk medewerker en collectiebeheerder voor verschillende archeologische, historische en kunsthistorische musea. Sinds 2010 is ze verbonden aan Musea Brugge, waar ze van 2011 tot 2020 adjunct-conservator van het Groeningemuseum was. Naast digitaal collectiebeheer en curatoriële taken rond voornamelijk zeventiende-eeuwse schilderkunst, verdiepte ze zich in natuurwetenschappelijk en materiaaltechnisch onderzoek, en maakte en interpreteerde ze infraroodreflectografieopnames van schilderingen.

In 2018 voltooide ze een opleiding tot goudsmid. Haar interesse voor metalen objecten en historische wetenschappelijke instrumenten leidde ertoe dat ze bij Musea Brugge sinds 2021 de functie van conservator metaal, glas en numismatiek uitoefent. Ze specialiseert zich in de geschiedenis van de wetenschappen, met focus op wetenschappelijke instrumenten uit vakgebieden zoals astronomie, wiskunde, fysica, chemie of geneeskunde. Ze is lid van de Scientific Instrument Society, de Scientific Instrument Commission, de Vereniging voor Sterrenkunde, de Volkssterrenwacht Beisbroek, de Zonnewijzerkring, het Uurwerkgezelschap en vzw Montanus.

Momenteel werkt Guenevere mee aan een lopend onderzoeksproject rond kunst en wetenschap (2025-...):
Voor het onderzoek van de geschiedenis van de wetenschappen vormen de voorstellingen van wetenschappelijke instrumenten op bijvoorbeeld schilderijen, wandtapijten of prenten een interessante bron van informatie. Op het portret van een wetenschapper verduidelijken ze de specialisatie of misschien zelfs de realisaties en ontdekkingen van de geportretteerde. Op historische of mythologische taferelen lijken de instrumenten soms eerder illustratieve toevoegingen, maar kunnen ze bij nader inzien toch verrassende inzichten bieden in de op dat moment actuele wetenschappelijke kennis.

Specialismen:

  • Historische wetenschappelijke instrumenten (geschiedenis, techniek, gebruik, …)
  • Afbeeldingen van wetenschappelijke instrumenten (iconografie, interpretatie, (kunst)historische situering, …)
  • Praktijk en materiaaltechnische aspecten van edelsmeedkunst, goudsmederij en wetenschappelijke instrumentenbouw

Publicaties:

Decruyenaere, Astrid, Benoit Kervyn, Guenevere Souffreau, Kaat Swinnen en Nadia Vangampelaere. “Verborgen parels uit de OCMW-collectie.” Musea Brugge Magazine 44, nr. 4 (2024): 4-13.

Germonpré, Femke, Frederik Roelens, Guenevere Souffreau, en Katrien Van de Vijver. “Nieuw onderzoek naar de graven van Anselm Adornes en Margareta van der Banck.” In Een hemels Jeruzalem in Brugge. Het Adornesdomein en de Jeruzalemkapel. Onder redactie van Jan Dumolyn en Noël Geirnaert. Hannibal, 2024.

Souffreau, Guenevere, en Anne van Oosterwijk. Alla Maniera”: Technical Art History and the Meaning of Style in 15th to 17th Century Painting: Papers Presented at the Twenty-Second Symposium for the Study of Underdrawing and Technology in Painting Held Online, 28-30 March 2022. Onder redactie van Anne Dubois. Peeters Publishers, 2024. https://doi.org/10.2307/jj.124...;

Blontrock, Nico, Véronique de Limburg Stirum, Jelle Deltombe, Noël Geirnaert, Frederik Roelens, Luc Rossen, Guenevere Souffreau en Katrien Van de Vijver. Anselm Adornes & Margareta van der Banck. Het grafmonument – le monument funéraire – the funerary monument. Adornes, 2022.

Geysen, Inge, Guenevere Souffreau en Eva Tahon, reds. Brugge in 100 objecten. Ludion, 2020.

Souffreau, Guenevere. “Over de schouder van de schilder.” Musea Brugge Magazine 40, nr. 2 (2020): 12.

Souffreau, Guenevere. “Infraroodreflectografieonderzoek.” Musea Brugge Magazine 39, nr. 4 (2019): 14-17.

Souffreau, Guenevere. “Anonymous, Virgin and St John / Master FVB, Crucifixion” en “Anonymous (Southern Netherlandish), Dagger / Master WA, Thistle Ornament.” In Colard Mansion, Incunables, Prints and Manuscripts in Medieval Bruges. Onder redactie van Evelien Hauwaerts, Evelien de Wilde en Ludo Van Damme. Snoeck, 2018.

Souffreau, Guenevere. “Heiligen Bavo, Jacobus en Willibrordus. Pieter II Claeissens. 1574”, “Frans II Pourbus (1569-1622)", "Portret van Petrus Ricardus. Frans II Pourbus. Ca. 1592/93?" en "Portretten van de aartshertogen Albrecht en Isabella. Frans II Pourbus (kopie naar). 17e eeuw (?).” In Vergeten Meesters. Pieter Pourbus en de Brugse schilderkunst van 1525 tot 1625. Onder redactie van Anne van Oosterwijk. Snoeck, 2017.

Souffreau, Guenevere. Diverse bijdragen over collectiestukken geschilderd door Ambrosius Benson, Erasmus Quellinus II, Peter Lely en Frans van Cuyck de Myerhop, “Het zeventiende-eeuwse stilleven” en “Het zeventiende-eeuwse landschap.” In Groeningemuseum Brugge. Bezoekersgids. Onder redactie van Tine Van Poucke. Ludion, 2016.

Souffreau, Guenevere. “Jan Baptist Saive de Oude”, “Peter Schoubroeck” en “Adriaen van der Werff.” In Vorstelijk verzameld. Van Eyck. Gossaert. Bruegel. Meesterwerken uit het Kunsthistorisches Museum Wenen. Onder redactie van Sylvia Ferino-Pagden, Till-Holger Borchert en Manfred Sellink. Lannoo, 2011.