Als junior projectmedewerker registratie en collectie-ontsluiting (BIS-stage) draaide Kim zes maanden mee met onze collega’s van het Prentenkabinet en de Digicel. Een ervaring die ze niet had willen missen.
Mijn stage kaderde in het project ‘Hub! Van depot tot digicollectie’. Dat betekent dat ik zowel in het Prentenkabinet werkte aan de registratie van prenten, als bij de Digicel, waar ik meehielp met de digitalisatie van de collectie van Musea Brugge. In het Prentenkabinet werkte ik als registrator. Dat houdt in dat ik de prenten bekeek, onderzocht en beschreef. Op zo’n intensieve manier met een collectie bezig zijn was een prachtige ervaring en ik hoop dat ik in de toekomst ook in die richting verder kan gaan. Bij de Digicel was ik voornamelijk bezig met de ontsluiting van de collectie, met de nadruk op prenten, maar later ook schilderijen.
Hoewel ik eigenlijk niet zoveel ervaring had met digitalisatie, heb ik dankzij de goede begeleiding van Katrien van de Digicel veel bijgeleerd en veel meer kunnen doen dan ik van tevoren dacht. Het geeft me een heel goed gevoel dat ik heb bijgedragen aan het online beschikbaar maken van de collectie. Ik hoop ook dat de collectiepagina steeds verder blijft groeien zodat een steeds groter wordende verzameling werken mensen kan inspireren.
Maar het allerleukst vond ik de registratie van de prenten. Ik werkte met de prenten uit de collectie van Guy van Hoorebeke, dat zijn voornamelijk prenten uit de 16e en 17e eeuw. Door die te registreren werk je heel dicht op een collectie, wat ik een onvergetelijke ervaring vond! Het blijft me gewoon fascineren dat ik een gravure of ets van honderden jaren oud kan bekijken, bestuderen en zelfs aanraken. Voor elke prent die ik heb beschreven, heb ik natuurlijk onderzoek moeten doen naar de maker, de periode waarin het gemaakt werd en de betekenis van de prent. Hier heb ik ontzettend veel van geleerd en ik ben heel blij met die nieuw verworven kennis. Ook heb ik tijdens deze stage ontdekt dat registratie iets is waarin ik verder wil gaan, en waar ik hopelijk in de toekomst ook een mooie job in kan vinden.
Een van de meest interessante werken die ik ben tegengekomen is een houtsnede van Veronica Fontana, uit de tweede helft van de 17e eeuw. Een vrouwelijke prentmaker is (helaas) vrij zeldzaam en ik ben blij dat ik dit werk in het echt heb kunnen bewonderen. Omdat Evelien van het Prentenkabinet wist dat ik erg geïnteresseerd ben in vrouwelijke prentmakers heeft zij mij gevraagd meer onderzoek te doen naar Veronica Fontana. Dat vond ik echt een van de beste momenten van mijn stage!
Hier zie je een houtsnede, gemaakt door Veronica Fontana tussen 1666 en 1690. Het werk is nog niet beschreven en heeft voorlopig een toegekende titel: ‘Scène uit Jeruzalem’.
De afgelopen zes maanden waren dus een intens leerrijke ervaring die ik absoluut niet had willen missen. Ik ben heel blij dat ik na mijn studies kunstwetenschappen ook praktische ervaring heb kunnen opdoen. In het verleden heb ik meerdere keren gereageerd op vacatures voor registratie, maar ik had nooit de juiste ervaring. Ik ben dan ook erg dankbaar dat ik deze ervaring nu wel heb, omdat dit mijn kansen op een job in de erfgoed- en museumsector vergroot. Ik sluit mijn stage dan ook af met een goed en voldaan gevoel en kijk uit naar de toekomst. Bedankt voor deze ervaring!