Sigrid werkte zes maanden lang mee met onze collega’s aan het project ‘Hub! Van depot tot digicollectie’. De uitgelezen kans om eerste werkervaring op te doen na haar studies kunstwetenschappen. Lees hier hoe Sigrid haar BIS-stage heeft beleefd.
Tijdens mijn BIS-stage bij Musea Brugge draaide ik mee in het project ‘Hub! Van depot tot digicollectie’ om de verborgen collectiestukken uit de depots van Musea Brugge te registreren en digitaal te ontsluiten. Als junior projectmedewerker registratie en collectie-ontsluiting werkte ik drie dagen per week in het Prentenkabinet als registrator en mocht ik de prenten en tekeningen van de collectie Van Hoorebeke registreren. De twee overige dagen werkte ik mee met het team Digicel om de collecties van Musea Brugge te digitaliseren en beschikbaar te maken op collectie.museabrugge.be.
In het Prentenkabinet van Musea Brugge liggen de depotrekken vol prachtige tekeningen en prenten op papier. Omdat die werken erg gevoelig zijn, worden ze zorgvuldig bewaard en kunnen ze niet vaak tentoongesteld worden. Musea Brugge wil de prenten toch beschikbaar maken voor iedereen door ze te digitaliseren. Maar daarvoor moeten ze eerst geregistreerd worden. En dat was precies mijn taak: de titel en vervaardiger achterhalen, de prent opmeten en de toestand beschrijven. Voor de inhoudelijke beschrijvingen zocht ik documentatie op in de boeken van de museumbibliotheek. Nadat de collectieobjecten waren geregistreerd en voorzien van een goede foto, was het tijd om ze online beschikbaar te maken via IIIF-viewers.
Het was heel leuk om de collectiepagina te zien groeien en om het resultaat van mijn werk te zien waar andere mensen echt iets aan hebben. Door zo dicht op de prenten te werken voelt de geschiedenis ook echt dichtbij. Het was een unieke ervaring om zo intens bezig te zijn met prenten (sommigen zelfs uit de 16e eeuw!). Door te werken met de collectie Van Hoorebeke heb ik veel bijgeleerd over de kleine verhalen. Mijn favoriete prent? De tekeningen van de vrouwelijke prentenmaker Ethel Léontine Gabain. Let op die mooie afwerking en hoe zij alledaagsheid op een prachtige manier weergeeft.
Tijdens mijn stage heb ik veel bijgeleerd over de verschillende soorten grafische technieken. Hoe herken je een gravure of een ets? Welke technieken bestaan er allemaal binnen de prenten? Dat was enorm leerrijk! De digitale kant achter de registratie was ook iets totaal nieuws voor mij, een hele andere wereld vanuit mijn opleiding kunstwetenschappen. Het is heel interessant om te leren wat je moet doen met de nummers en data die je verzamelt tijdens het registeren.
Daarnaast heb ik ook heel wat praktische ervaring opgedaan op de werkvloer. Bij Musea Brugge was ik echt een medewerker. Ik had mijn eigen taken en verantwoordelijkheden, maar werd ook heel goed begeleid door Evelien en Katrien van het Prentenkabinet en de Digicel. De dagen waren heel gevarieerd en ik werd echt betrokken bij de werking. Stap voor stap kreeg ik meer verantwoordelijkheid: aansluiten bij collectieoverleg, gidsen schrijven, assisteren bij de fotografie van de werken… Tijdens die zes maanden ben ik echt ondergedompeld. De stage is voorbij gevlogen, van mij mocht die zelfs nog wat langer duren!
Ik ben heel dankbaar dat ik deze kans heb gekregen. Ik heb niet alleen veel bijgeleerd, maar heb me ook echt geamuseerd. Hiervoor had ik al enkele stages gedaan, maar bij MB kon ik echt mijn stempel drukken en kreeg ik veel verantwoordelijkheid, waardoor ik veel heb bijgeleerd. Ik kijk dus met een heel positieve blik terug op mijn stage. En ik ben klaar voor de volgende stap: binnenkort begin ik op mijn nieuwe vaste job.