Le jeudi 26 mai (jour de l'Ascension), nos musées seront fermés l'après-midi.

Fermer

Sol (Apollon)

Fabricant

Jan van der Straet

Période et datation

16de eeuw
(ca. 1595)

Apollo is voorgesteld als zonnegod gezeten op een wolk in een ovalen voorstelling. In zijn handen houdt hij zijn lier. Op de rechterachtergrond is een beest afgebeeld met drie koppen: een leeuwen-, wolven- en hondenkop. Dit attribuut van de Egypische god Serapis werd gaandeweg in de vorm van een driekoppige slang toegepast als allegorie van de Tijd en Voorzichtigheid. Stradanus grijp terug op de oude variant van het attribuut en plaatst het bij Apollo en verwijst zo naar Apollo's identiteit als zonnegod, die hij met Serapis gemeen heeft. De tekening is evenals Mars (2022.GRO323.II - VCL 1806) een ontwerp voor een Planetenserie in grafiek, gelijkaardig aan de reeks Septem Planetae gegraveerd door Hans Collaert. De prentenreeks werd echter niet uitgevoerd. De tekeningen zijn afkomstig uit de collectie D'Aigremont. In deze collectie waren ook tekeningen van Venus en Jupiter aanwezig die waarschijnlijk tot dezelfde Plantenreeks behoorden. De tekening van Jupiter draagt het jaartal 1595. Dit is waarschijnlijk het jaar waarin ook Sol (Apollo) en Mars werden getekend. In Museum Plantin-Moretus wordt een tekening bewaard van Mercurius die waarschijnlijk als ontwerp diende voor de reeks Septem Planetae. Deze tekening is 1587 gedateerd. Waarschijnlijk nam Stradanus dus twee keer intiatief tot het ontwerpen van een Planetenserie, in 1587 en in 1595. De tekening is in langdurig bruikleen van de Stichting Jean van Caloen (inv. nr.: VCL 1807). Gebaseerd op: Cécile Kruyfhooft e.a., Keuze uit de Vlaamse en Hollandse tekeningen van de Stichting Jean van Caloen, Loppem 1997, pp. 13-14.

Détails

Sujet
Catégorie
Matériaux
Pen in bruin, bruin gewassen, wit gehoogd
inkt, papier, wit krijt
Dimension
geheel, height: 179 mm
geheel, width: 123 mm

Identification

Lieu
Numéro d'inventaire
2022.GRO0322.II

Linked open data

Permalink
Copyright
Musea Brugge s'engage à rendre ses données disponibles sous forme de données ouvertes utilisables. Les images d'œuvres d'art qui ne sont pas soumises à des restrictions de droits d'auteur sont donc publiées sous la licence Creative Commons Zero. Ils peuvent être utilisés librement.

Articles connexes à notre collection