Close

Academische compositiestudie: Christus en de Samaritaanse vrouw

Manufacturer

toegeschreven aan Jacobus Dumery (tekenaar)

Period and date

19de eeuw
(1802)

Academische compositiestudie op liggend formaat van Christus en de Samaritaanse vrouw, toegeschreven aan Jacobus Dumery in 1802. Het gaat om een wedstrijdstudie, door Dumery getekend als leerling in de klas van compositie aan de Academie Brugge. Hij won toen de eerste prijs van zijn klas. Links in het tafereel wordt Christus afgebeeld die een Samaritaanse vrouw om water vraagt bij de put van Jacob. Hij maakt zich daarbij als Messias kenbaar. Beide figuren zijn voluit afgebeeld. Christus zit links van de waterput en maakt een wijzend gebaar. De vrouw staat rechtop, kijkt naar Christus en houdt met beide handen een kruik vast. Op de achtergrond rechts zijn twee figuren te zien, op terugweg van de stad Sichar[d] bij een ondergaande zon. Wellicht zijn dit twee apostelen die uit de stad terugkomen. Deze compositie staat exact beschreven in een opgave van de academie uit 1843 (SAB, Academie, nr. 235). Er werd toen gekozen om hetzelfde iconografisch programma uit te werken als in 1802. De studie is getekend in zwart krijt of houtskool, gehoogd met wit krijt. De toegewezen tekenletter voor anonieme jurering staat rechtsboven op het verlijmde etiket. Daar is ook de handtekening van directeur Hubert de Cock. Anders dan gewoonlijk bij wedstrijdtekeningen ontbreekt hier de stempel van de academie. De bladranden zijn rondom afgesneden.

Details

Subjects
Opschriften
aantekening (links boven): J
aantekening (rechts boven): Joseph Dumery
aantekening (rechts boven): 1802 / h: De Cock
aantekening (rechts boven): C.
Dimension
geheel, height: 382 mm
geheel, width: 523 mm

Identification

Huidige locatie
Verzameling
Category
Objectnaam
Materials
Inventory number
0016.GRO0145.II

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge is committed to making its data available as usable open data. Images of works of art which are not subject to copyright restrictions are therefore published under the Creative Commons Zero licence. These may be used freely.

Related items