Close

Saint Luke painting the Madonna

Manufacturer

Lancelot Blondeel

Period and date

16de eeuw
(1545)

Maria en het Kind zitten in een rijkelijk bewerkte houten troon tegenover de heilige Lucas, die geknield voor zijn ezel het tafereel voor hem schildert. Maria en Lucas bevinden zich in het geidealiseerde atelier van de schilder, waar in een zijvertrek een leerjongen verfpigment aan het wrijven is. Het hoofdthema beslaat slechts een klein deel van de totale oppervlakte van het doek. Onze aandacht wordt vooral getrokken door de schitterende architecturale omkadering: een groteskenlijst in goud en bruin. De groteske is een ornamentvorm uit de Romeinse oudheid en de Italiaanse renaissance. Met dunne ranken en figuren – mensen, dieren, vruchten, architectuurelementen- worden motieven gevormd die frivool en weelderig aandoen. Lancelot Blondeel gebruikt de omkadering hier om een illusie van diepte en sculpturaal volume te scheppen. Op de boord onderaan in het medaillon staat, naast het jaartal 1545, het monogram van de schilder – LAB - met een truweeltje. Het doek is geschilderd in opdracht van het Brugse schildersambacht. Zowel de iconografie - Lucas was de patroonheilige van de schilders - als het wapen, bevestigen dat. Tot 1799 was het doek als altaarstuk opgesteld in de kapel van het gilde.

Details

Subjects
Opschrift
datering en signatuur (onderaan in het medaillon): 1545 LAB met truweel
Dimension
geheel, height: 144.5 cm
geheel, width: 103 cm
met lijst, height: 156 cm
met lijst, width: 115.5 cm
met lijst, depth: 12 cm
met lijst, gewicht: 18.9 kg

Identification

Huidige locatie
Verzameling
Category
Objectnaam
Materials
Inventory number
0000.GRO0018.I

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge is committed to making its data available as usable open data. Images of works of art which are not subject to copyright restrictions are therefore published under the Creative Commons Zero licence. These may be used freely.

Related items