Verkündigung und die Anbetung des Christuskindes | Musea Brugge Zum Hauptinhalt springen
Tickets

Verkündigung und die Anbetung des Christuskindes

Anhören
Bild verwenden
Aktueller Standort
Periode und Datierung
De Annunciatie gebeurt in een kerk en niet in een kamer of een slaapvertrek wat meer voorkomt bij Jan van Eyck en in de door Van Eyck beïnvloede kringen. Het grote medaillon van het glasraam stelt de Kroning van Maria voor, de twee kleinere bevatten schildjes met een witte vaas met lelies en een witte toren, wellicht de ivoren toren uit het Hooglied, symbolen van Maria’s maagdelijkheid en onbevlekte ontvangenis. De vier tafereeltjes op de arcade hebben betrekking op Maria’s voorgeschiedenis, van links naar rechts: De verkondiging aan Joachim, de ontmoeting van Anna en Joachim aan de Gouden Poort, de geboorte en presentatie van Maria in de tempel. In De aanbidding van het Jezuskind is een iconografisch programma uitgewerkt op basis van de antithetische symboliek van Oud en Nieuw Testament toegespitst op de erfzonde die door de menswording van Christus wordt afgelost. De zondige oertijd vóór het instellen van de Wet wordt op de arcade uitgebeeld met de Offergave van Kaïn, de Moord op Abel en de Zondeval. Petrus Christus is de belangrijkste meester in Brugge in de periode tussen Jan Van Eyck en Hans Memling.
Einzelheiten
Maße
geheel, hoogte: 85.5 cm
geheel, breedte: 109.6 cm
Identifizierung
Sammlung
Kategorie
Objektname
Materialien
Inventarnummer
1983.GRO0019.I-0020.I
Linked open data
Copyright
Musea Brugge ist bestrebt, seine Daten als nutzbare offene Daten zur Verfügung zu stellen. Bilder von Kunstwerken, die keinen urheberrechtlichen Einschränkungen unterliegen, werden daher unter der Creative Commons Zero-Lizenz veröffentlicht. Diese können frei verwendet werden.

verwandte Artikel

Im Katalog der Museumsbibliothek suchen