Die Marienkrönung | Musea Brugge Zum Hauptinhalt springen
Tickets

Die Marienkrönung

Anhören
Periode und Datierung
(1622 - 1675) 17de eeuw
In deze tekening, een ontwerp voor een onbekende opdracht, inspireerde Abraham van Diepenbeeck zich op verschillende versies van 'De kroning van Maria' door Rubens,: de opwaaiende mantel van Christus refereert eerder aan het Brusselse stuk, terwijl de figuur van God de Vader steunend op de globe en de figuur van Maria met opgeslagen blik nauwer verwant zijn aan de schets te Worcester. De tekening illustreert de enorme invloed die uitging van Rubens' ontwerpen, waarvan Van Diepenbeeck mogelijk de voorbereidende schetsen in het atelier bestudeerde. Ook de finale altaarstukken werden zeer vaak gekopiëerd en hadden bijna de status van een devotioneel archetype. (Naar: T. Meganck, in J. Van der Auwera & S. Van Sprang, 'Rubens. Een genie aan het werk. Rondom de Rubenswerken in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Tielt 2007, nr. 50.)
Einzelheiten
Inschrift
inscriptie (verso): A. Diepenbeek
Maße
geheel, hoogte: 168 mm
geheel, breedte: 117 mm
Identifizierung
Sammlung
Kategorie
Objektname
Material
Inventarnummer
0000.GRO1760.II
Linked open data
Copyright
Musea Brugge ist bestrebt, seine Daten als nutzbare offene Daten zur Verfügung zu stellen. Bilder von Kunstwerken, die keinen urheberrechtlichen Einschränkungen unterliegen, werden daher unter der Creative Commons Zero-Lizenz veröffentlicht. Diese können frei verwendet werden.

Im Katalog der Museumsbibliothek suchen