Thijs Dekeukeleire is doctor in de geschiedenis en kunstgeschiedenis, met een specialisatie in de 19de-eeuwse Belgische beeldende kunsten. Hij behaalde zijn doctoraat aan de Universiteit Gent en de Universiteit Antwerpen met een cultuurhistorisch onderzoek naar de transformatie van het naaktgenre in het fin-de-siècle.
Thijs doceerde aan KASK Gent en werkte binnen de cultureel-erfgoedsector, waar hij zich toelegde op de publieksgerichte vertaling van onderzoeksprojecten. Bij Musea Brugge onderzoekt hij het internationale parcours van alumni van de Brugse Academie voor Schone Kunsten in de lange 19de eeuw. Met een onderzoeksbeurs toegekend door de wetenschappelijke raad van de Academia Belgica verbleef hij in Rome.
Hij cureerde de zaaltentoonstelling Strike a Pose: negentiende-eeuwse academische naakten in Gentse verzamelingen (VANDENHOVE, 2020) en is co-curator van de grootschalige queer schonekunstententoonstelling in het MSK Gent (2027). Zijn onderzoek verscheen onder meer in Art History en Nineteenth-Century Art Worldwide, en hij was co-redacteur van het boek Male Bonds in Nineteenth-Century Art.
Dekeukeleire, Thijs en Marjan Sterckx. ‘Scandal and censorship: Controversial nudes at the triennial Belgian Salon.’ (in voorbereiding)
Dekeukeleire, Thijs. “Odevaere in Rome: Over leerlingen, meesters en de lokroep van het buitenland.” Musea Brugge Magazine 44 (oktober 2024): 9-12.
Dekeukeleire, Thijs. “Movement, muscle, matter: Jef Lambeaux’s wrestling groups of the 1880s and 1890s.” In Energetic bodies: Sciences and aesthetics of strength and strain. Onder redactie van Thomas Moser en Wilma Scheschonk, 123-141. De Gruyter, 2022.
Dekeukeleire, Thijs, Henk de Smaele en Marjan Sterckx, reds. Male Bonds in Nineteenth-Century Art. Leuven University Press, 2021.
Dekeukeleire, Thijs. “The struggle is real: The wrestling groups of the antagonist sculptors Lambeaux and Van der Stappen.” In Male Bonds in Nineteenth-Century Art. Onder redactie van Thijs Dekeukeleire, Henk de Smaele en Marjan Sterckx, 247-263. Leuven University Press, 2021.
Dekeukeleire, Thijs. “Bonds, bounds, and beyond: Dalou’s monument to fraternity, and homosociality in nineteenth-century art.” In Male Bonds in Nineteenth-Century Art. Onder redactie van Thijs Dekeukeleire, Henk de Smaele en Marjan Sterckx, 17-48. Leuven University Press, 2021.
Dekeukeleire, Thijs. “The perception of men’s intimacy in the fin de siècle: A consideration via Delville’s The School of Plato.” Art History 43, nr. 1 (februari 2020): 154-75.
Dekeukeleire, Thijs. “Coup d’oeil sur le carnet du voyage au Congo belge d’Arsène Matton.” Le Courrier du Musée L 49 (maart-mei 2019): 11-13.
Dekeukeleire, Thijs. “Reflecties op een queer kunstgeschiedenis: Queer British Art, 1861-1967.” Historica 2 (2018): 39.
Dekeukeleire, Thijs. “Constantin Meunier (1831–1905) retrospective (Review of the Royal Museums of Fine Arts Exhibition).” Nineteenth-Century Art Worldwide 14, nr. 3 (2015).
Dekeukeleire, Thijs. “Tussen naakt en bloot: Constantin Meuniers Grote Mijnwerker en het negentiende-eeuwse mannelijke naakt.” Article: Studiarttijdschrijft, nr. 14 (2015): 10-13.
Dekeukeleire, Thijs. “Masculine / Masculine (Review of the Musée d’Orsay Exhibition).” Nineteenth-Century Art Worldwide 13, nr. 1 (2014).