Anna studeerde kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen (1998-2004) waar ze ervoor koos om zich te richten op de Zuid-Nederlandse schilderkunst van de 15de en 16de eeuw en materiaal-technisch onderzoek van schilderijen. Ze promoveerde in 2016 aan The Courtauld Institute of Art in Londen met onderzoek naar Jean Bellegambe (ca. 1470-1535/36).
Voordat ze eind 2023 als conservator vroege Nederlandse schilderkunst naar Musea Brugge kwam, werkte Anna onder andere in het Suermondt-Ludwig Museum in Aachen, The Metropolitan Museum of Art in New York, The National Gallery in Londen en Wereldmuseum Rotterdam. Ze ontving verschillende Fellowships en onderzoeksbeurzen, was verantwoordelijk voor een aantal tentoonstellingen (onder andere Lucas Gassel. Meester van het landschap in 2020 in Museum Helmond), presenteerde haar onderzoek op congressen en was auteur en redacteur van diverse publicaties.
Anna’s onderzoeksinteresses liggen met name op het vlak van de Zuid-Nederlandse schilderkunst van de 15de en 16de eeuw en daarbinnen in het zo dicht mogelijk benaderen van de omstandigheden en wijze waarop kunstwerken en betekenissen gemaakt worden; haar benadering kenmerkt zich door een nadruk op primaire bronnen, in de eerste plaats de objecten zelf.
Anna werkt op dit moment aan onderzoek in voorbereiding op een tentoonstelling over Jan Provoost, die plaats zal vinden in 2029, en ze werkt namens MB mee aan het IOHANNES-project van KIK-IRPA en UCLouvain (2024-29).
Lidmaatschappen
- Lid van CODART (Curators of Dutch and Flemish Art)
- Lid van HNA (Historians of Netherlandish Art)
- Lid van de nationale adviescommissie voor de derde en laatste fase van de restauratie van het Lam Gods
- Tijdelijk lid van het wetenschappelijk comité van het Studiecentrum Vlaamse Primitieven (KIK-IRPA)
Publicaties
Boeken, tentoonstellingscatalogi, hoofdstukken en entries
- Koopstra, Anna.Hans Memling in Brugge. Hannibal, 2023.
- Koopstra, Anna, Christine Seidel and Joshua P. Waterman, eds., Tributes to Maryan W. Ainsworth. Collaborative Spirit: Essays on Northern European Art, 1350-1650 (Brepols/Harvey Miller, 2022).
- Koopstra, Anna. Jean Bellegambe (ca. 1470-1535/36). Making, Meaning and Patronage of his Works. Brepols, 2022. Winnaar Karel van Manderprijs 2023 (Vereniging van Nederlandse Kunsthistorici).
- Koopstra, Anna. “Visualizing the divine. New insights into Jean Bellegambe’s working methods.” In Proceedings of Imaging Utopia: New Perspectives on Northern Renaissance Art. Papers presented at the XXth Symposium for the Study of Underdrawing and Technology in Painting held in Mechelen and Leuven, 11-13 January 2017. Onder redactie van J. Beckers, A. Vogels, J. Van der Stock and L. Watteeuw, 74-85. Peeters, 2021.
- Koopstra, Anna. Lucas Gassel van Helmond. Meester van het landschap. Waanders & de Kunst, 2020. (Gepubliceerd naar aanleiding van de gelijknamige tentoonstelling in Museum Helmond.)
- Koopstra, Anna. “Goossen van der Weyden en zijn werkplaats.” In Zot van Dimpna. Onder redactie van Sven van Dorst, 250-61. Hannibal, 2020.
- Koopstra, Anna. “The Arnolfini Portrait in the Nineteenth Century. Reception and Reproduction.” In Reflections. Van Eyck and the Pre-Raphaelites. Onder redactie van Alison Smith, met bijdragen van Caroline Bugler, Susan Foister en Anna Koopstra, 15-23. National Gallery, 2017. (Gepubliceerd naar aanleiding van de gelijknamige tentoonstelling in National Gallery, Londen)
- Koopstra, Anna. Giovanni da Rimini’s Scenes from the Lives of the Virgin and other Saints. National Gallery, 2017. (Gepubliceerd naar aanleiding van de gelijknamige tentoonstelling in National Gallery, Londen)
- Koopstra, Anna, en Roxane Sperber. “A Saint Jerome after Palma il Giovane: artistic invention and the practice of painting on copper in the age of printmaking.” In Paintings on copper and other metal plates. Production, degradation and conservation issues. Onder redactie van Laura Fuster López et al., 103-09. Universitat Politécnica de València, 2017.
- Koopstra, Anna. Catalog entries in Late Medieval Panel Paintings II: Materials, Methods, Meanings. Onder redactie van Susie Nash. Paul Holberton, 2015.
- Weidema, Sytske, en Anna Koopstra. Jan Gossart. The Documentary Evidence. Brepols 2012.
- Koopstra, Anna. Catalog entries in Schattengalerie: die verlorenen Werke der Gemäldesammlung (Bestandskatalog der Gemäldegalerie). Onder redactie van Peter van den Brink. Hirmer, 2008.
- Koopstra, Anna, red. Seitenwechsel. Gemälderückseiten und ihre Geheimnisse. Suermonst-Ludwig-Museum, 2005. (Gepubliceerd naar aanleiding van de gelijknamige tentoonstelling in het Suermondt-Ludwig Museum, Aken)
Artikels
- Cheung, Karwin C., en Anna Koopstra. “World War II-Era provenance research at the Wereldmuseum Rotterdam.” Provenance #6. Verwacht.
- Koopstra, Anna, en Michael Carter. “A medallion of Abbess Jacqueline de Lalaing of Flines.” The Burlington Magazine 165 ( november 2023): 1173-1181.
- Koopstra, Anna en Thomas Fusenig (appendix). “New Insights into Hendrik van Steenwijck the Younger’s Working Methods and Milieu.” Journal of Historians of Netherlandish Art 11, nr. 1 (2019). DOI:10.5092/jhna.2019.11.1.3.
- Koopstra, Anna. “De Antwerpse 'witter ende paneelmaker' Melchior de Bout (werkzaam 1625/26-1658): leverancier van 'ready-made' panelen voor de Parijse markt.” Oud Holland 123, nr. 2 (2010): 108-124.
Andere