Sluiten

Admiraal Jacopo Inghirami toont Berberse gevangen aan Ferdinand I de Medici

Vervaardiger

Jacques Callot (tekenaar)

Periode en datering

17de eeuw
(ca. 1618 - ca. 1620)

De tekening toont Admiraal Jacopo Inghirami die Berberse gevangen presenteert aan hertog Ferdinand I de Medici. De compositie was wwaarschijnlijk bedoeld als prentontwerp voor de reeks Het leven van Ferdinand I, hoewel de prent wellicht nooit uitgevoerd is geweest. Er zijn twee andere studies voor dezelfde compositie bewaard gebleven in Detroit en in Florence. Deze tonen aan hoe de kunstenaar gaandeweg tot een gebalanceerde compositie kwam. De versie in Detroit is waarschijnlijk het eerste ontwerp. Hier zijn nog (te) veel figuren afgebeeld. In de tekening van Musea Brugge - waarschijnlijk het tweede ontwerp - heeft Callot de compositie lichter gemaakt, overbodige figuren geschrapt en de overige figuren gelijkmatiger verdeeld. De twee soldaten die als repoussoirs afgebeeld zijn, heeft hij van de linker- naar de rechterkant van het blad verplaatst. De groep gevangen is dynamischer en de achtergrond is opengebroken. De figuren op de voorgrond zijn gedetailleerder uitgewerkt. In de tekening in de Uffizi - waarschijnlijk het derde ontwerp - is de compositie verder gefinaliseerd. De derde half-knielende gevangene is verwijderd en de open ruimte rijkt nog verder dan in het vorige ontwerp. De verdeling van figuren en de effecten met licht en schaduw maken de compositie uitgebalanceerd en gemakkelijker te lezen. Verschillende prenten uit de reeks Leven van Ferdinand I zijn gemaakt naar al bestaande schilderingen of freco's, zoals die in de Sala Bona van Palazzo Pitti door Bernardino Poccetti. Voor de scene op de tekening van Musea Brugge is niet zo'n inspiratiebron achterhaald. Pietro Tacca voorzag het beeld van Ferdinand I in Livorno van een marmeren sokkel gecoreerd met geketende Berbers in 1615-26, de periode waarin de tekeningen zijn gemaakt. Cosimo II, Ferdinand I's zoon en opvolger, gaf opdracht voor de reeks in 1614. Op materialistische en stilistische gronden worden de tekeningen gedateerd tussen 1618 en 1620. Wellicht was de tekening van Musea Brugge pas later in het productieproces opgenomen en vanwege de dood van de opdrachtgever in 1621, niet uitgevoerd.

Details

Onderwerp
Dimensie
geheel, hoogte: 190 mm
geheel, breedte: 298 mm

Identificatie

Huidige locatie
Verzameling
Categorie
Objectnaam
Materiaal
Inventarisnummer
0000.GRO1772.II

Linked open data

Permalink
Copyright
Musea Brugge engageert zich om gegevens als bruikbare open data ter beschikking te stellen. Afbeeldingen van kunstwerken die niet onder auteursrechtbeperkingen vallen, zijn daartoe gepubliceerd onder de Creative Commons Zero licentie. Deze mogen vrij worden gebruikt.

Gerelateerde items uit onze collectie