Glasramen. Schilderijen en beeldhouwkunst. Edelsmeedwerk, textiel, drukwerk… Overal dringt in de loop van de 19de eeuw de geest van de neogotiek in Brugge door. In hun ateliers grijpen kunstenaars en ambachtslui terug naar voorbeelden uit de christelijke, gotische middeleeuwen, ook onder impuls van de katholieke kerk. Hun katholieke klanten vragen dat van hen.
Bekende Brugse glazeniers, makers van glasramen, zijn vader Henri en zoon Jules Dobbelaere. Je ziet hier enkele neogotische exemplaren die hun atelier ontwierp en maakte. Hun productie was enorm, zeker in de tijd van Jules: voor kerken en kapellen in België en het buitenland, tot in Amerika en het Verre Oosten toe. Neogotische kerken zijn Gesamtkunstwerken: ze vormen één geheel en glasramen spelen een hoofdrol. Een concurrent van Dobbelaere was Samuel Coucke met zijn atelier, van wie hier ontwerptekeningen te zien zijn.
De basis van al dat neogotische vakmanschap wordt gelegd door kennis, veel kennis over de middeleeuwen. Onder meer de leden van de Société Archéologique de Bruges doen onderzoek in archieven, gaan op reis, leggen collecties aan en beginnen met de uitbouw van dit museum en zijn collectie. Vakman Henri Dobbelaere was stichtend lid van de vereniging. De verzamelde objecten dienen als studiemateriaal, maar ook als stijlvoorbeelden voor ambachtslui. Met hun vele duizenden producten verspreiden vaklui het beeld van een samenleving waarin het katholieke geloof en de kerk centraal staan.
Keek je al naar de schouw en de balken in deze zaal? Met het wapenschild van Lodewijk van Gruuthuse, de ketting van het Gulden Vlies en de letters L en M van Lodewijk en Margareta? Ook dat is het resultaat van de neogotische restauratie door Louis Delacenserie. En ook hij liet zich inspireren door de middeleeuwen.