Deze man zorgt er mee voor dat de schilderkunst in Brugge vanaf de jaren 1750 een nieuw internationaal hoogtepunt beleeft: Joseph-Benoît Suvée kijkt ons op dit zelfportret vanop de rug aan. Hij is aan het schetsen met wit krijt.
Suvée is een geboren Bruggeling. Zijn opleiding krijgt hij aan de Brugse academie, een van de oudste kunstscholen in de Zuidelijke Nederlanden. Ze heeft een uitstekende reputatie. Zijn hele leven zal Suvée naar zijn Brugse jeugdjaren blijven verwijzen. Ook andere schilders van wie u in deze zaal werk ziet, worden opgeleid aan de Brugse academie en bouwen nadien een Europese carrière uit.
Ook deze Joseph-Benoît Suvée. Op z’n 20ste trekt hij naar Parijs, waar hij op z’n 28ste de Prix de Rome wint. Met het werk dat hij hier aan het voorbereiden is: De strijd van Minerva tegen Mars! Suvée haalt het bij die gelegenheid van Jacques-Louis David, die later het grote boegbeeld van het Franse neoclassicisme wordt. De laureaat wordt om zijn overwinning met veel luister gefêteerd in zijn geboortestad. Als dank zal Suvée dit zelfbewuste zelfportret schenken aan de academie van zijn jeugd.
Dankzij de Romeprijs kan Suvée in Italië de kunst van de oudheid, renaissance en barok bestuderen. Terug in Parijs wordt hij leraar aan de befaamde Académie royale de peinture et de sculpture. Een aantal Brugse schilders van wie u hier werk ziet, volgt les bij hem.
Hun stijl is neoclassicistisch. Neoclassicistische kunst is evenwichtig, verfijnd afgewerkt met heldere lijnen, koel en wat statisch ook. Twee genres springen er in de schilderkunst uit, zoals u hier ziet: het portret, en ook historiestukken met Grieks-Romeinse thema’s. Ook Suvée wordt een veelgevraagde portrettist.