Dit is het ware gelaat van Christus. Het is de heilige Veronica die het ons toont. Ze is prachtig uitgedost. Toen Jezus zijn kruis naar de berg Golgota droeg, wiste Veronica het zweet en bloed van zijn gezicht, dat vervolgens wonderbaarlijk op haar doek verscheen. Dat vertelt toch een oude legende.
U kijkt naar een werk van een onbekende Brugse meester uit de tijd van Hans Memling, het laatste kwart van de 15de eeuw. Zoals Memling kreeg ook deze Meester van de legende van de heilige Ursula, zoals hij wordt genoemd, zijn opdrachten onder meer van kooplui uit Italië die in Brugge verbleven. Dit paneel belandde al snel in Italië, in een Toscaans franciscanenklooster. De Italiaanse schilder Piero di Cosimo kopieerde het.
Zo’n indrukwekkende Christusfiguur kennen we ook van het werk van Jan van Eyck én Memling zelf. Het type gaat terug op oudere iconen uit Byzantium. Het onderwerp was populair bij opdrachtgevers, ook in Brugge. Ze hingen panelen als dit op in een privéruimte, waar ze ook baden. Kijken naar Jezus’ ware gezicht, dat hier overigens geen spoor van lijden vertoont, verdiepte hun gebeden.
Het museum kocht dit werk in 2019 van een privé-eigenaar. Het paneel is in een zeer goede staat, al werden de boven- en de onderkant ooit bijgewerkt. Het gebeurt nog maar uiterst zelden dat een schilderij van een Vlaamse primitief op de markt komt én dat een Vlaams museum het kan aankopen.