Met de veelzijdige Antwerpse kunstenaar Erasmus Quellinus de Jonge komen we in de buurt van Peter Paul Rubens, met wie Quellinus vaak samenwerkt. Voor deze compositie vertrok hij van een ontwerp van Rubens voor een wandtapijt. Het verhaal komt uit de oudheid.
Centraal zien we de hoofdfiguur, onder de pauw. Hij is gekleed als een vrouw, maar draagt een helm en een dolk, en is zichtbaar een man. Dit is de grote Griekse held Achilles. Omdat Achilles’ moeder weet dat haar zoon in de Trojaanse Oorlog zal sterven en ze dus niet wil dat hij meegaat, heeft zij hem verstopt. Op een eiland, bij een koning met zeven dochters. Achilles leeft daar vermomd als een jonge vrouw.
Tot twee Griekse legeraanvoerders zijn schuilplaats ontdekken en ze een list bedenken om de onmisbare Achilles mee te krijgen naar Troje. Zij hebben zogezegd als handelaars geschenken mee voor de prinsessen. Wanneer iedereen haar geschenk mag kiezen, verraadt Achilles zich: hij grijpt naar de helm en de dolk die de twee sluw bij de geschenken hebben gelegd. Dat is wat we hier zien. De twee Grieken, onder wie Odysseus, staan links. Odysseus bedacht de list.
Er is nog een tweede hoofdfiguur. Zij staat rechts in het licht, oogt triest en heeft geen aandacht voor de geschenken. Het is Deïdamia, een van de zeven koningsdochters. Met haar had Achilles een geheime relatie, én twee kinderen.
We begonnen dit commentaar met de band tussen Quellinus en Rubens. Rubens beïnvloedt Quellinus, maar die vaart ook z’n eigen koers: zijn stijl is rustiger, klassieker dan Rubens’ exuberante barok. Dat is ook op dit doek uit 1643 goed te zien.