Cerrar

Laatste Oordeel

Fabricante

Pieter Pourbus

Período y fecha

16de eeuw
(1551)

Het tafereel van het Laatste Oordeel is door een dun wolkendek in twee registers verdeeld. In zijn verrezen gedaante, op een wazige regenboog gezeten, oordeelt Christus de uit hun graf opstaande doden. Hij is aan weerszijden omringd door de traditionele groep van heiligen en gelukzaligen met vooraan links Maria en rechts Johannes als voorsprekers. Sommige apostelen, martelaren en profeten herkent men aan hun attributen: van links naar rechts Paulus (zwaard), Petrus (sleutels), Catharina (rad), koning David (harp), Tomas (winkelhaak), Laurentius (rooster), Simon (zaag) en Mozes (Tafelen der wet). De lelie en het zwaard van de twee engelen bovenaan symboliseren de verheerlijking en de hellestraf. Engelen tillen de verrezenen op, hierbij steunend op wolkenslierten. Een dergelijke voorstelling is op dat moment (1551) nieuw in de Nederlanden. De inspiratiebron is het tien jaar vroeger voltooide “Laatste Oordeel” van Michelangelo in de Sixtijnse kapel te Rome. Pourbus is misschien wel de eerste in de Nederlanden die het monumentale voorbeeld van Michelangelo navolgde. Vooral in de weergave van de gespierde naakten herkennen we de renaissancistische inspiratiebron van Pourbus.

Detalles

Tema
Dimensión
geheel, altura: 229 cm
geheel, anchura: 180.5 cm
met lijst, altura: 263.5 cm
met lijst, anchura: 218.5 cm
met lijst, profundidad: 15 cm
met lijst, gewicht: 112.1 kg
zonder lijst, profundidad: 2 cm

Identificación

Huidige locatie
Verzameling
Categoría
Objectnaam
Materiales
Número de inventario
0000.GRO0110.I

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge se compromete a que sus datos estén disponibles como datos abiertos utilizables. Las imágenes de obras de arte que no están sujetas a restricciones de derechos de autor se publican, por tanto, bajo la licencia Creative Commons Zero. Pueden utilizarse libremente.

Artículos relacionados de nuestra colección