An Verbruggen | Musea Brugge Skip to main content
Tickets
MB BRON black notagline
... Onze onderzoekers

An Verbruggen

Senior Registrator

Contactgegevens

An Verbruggen behaalde een Master in Conservatie – Restauratie (Universiteit Antwerpen, 2005), met specialisatie in steen en steenachtige materialen, gevolgd door een Master in Archeologie (Universiteit Gent, 2009) en een opleiding behoudsmedewerker erfgoed (VSPW Gent, 2011). Deze multidisciplinaire achtergrond geeft haar een unieke expertise in behoud en beheer, met kennis van zowel archeologische als (kunst)historische contexten.

Na enkele jaren ervaring als restaurator en archeoloog trad An in 2012 toe tot Musea Brugge. Ze werkte tien jaar als registrator en depotbeheerder van het Volkskundemuseum en vervult sinds mei 2023 de rol van Senior Registrator.

In deze rol bewaakt ze de kwaliteit van alle collectiegegevens en zorgt ervoor dat registratie, documentatie en beeldbeheer correct, volledig en duurzaam gebeuren. Ze ondersteunt collega’s bij registratieprocessen, begeleidt BIS-stagiairs en junior registratoren, en werkt mee aan strategische projecten zoals de migratie naar een nieuw collectiebeheersysteem en de digitale ontsluiting van collecties. Samen met de digital content manager buigt ze zich over datacleaning en dataverrijking binnen het collectiebeheersysteem. Ook alle fotografie opdrachten vallen onder haar bevoegdheid.

Haar doel: betrouwbare en toegankelijke collectie-informatie als basis voor onderzoek, publiekswerking en internationale samenwerking. Een correcte registratie is dé sleutel tot kennis.

Men kan bij An terecht voor vragen rond collectieregistratie, richtlijnen en standaarden binnen collectiebeheer, migratie naar Museumplus, beeldbeheer en fotografie-aanvragen.


Publicaties

Verbruggen, An. “Verborgen parels uit de collectie: schoolplaat of schoolpraat?” (2022). Verborgen parels uit de collectie: schoolplaat of schoolpraat? | Verhuisblog | Musea Brugge.

Verbruggen, An. “Straffe toebak. Een pijp met inhoud.” Musea Brugge Magazine 2 (2023): p. 20-21